Sri Lanka (6) Palmbomen & snorkelen in Trincomalee

Palmbomen en witte stranden in Trincomalee

IMG_7644[1]IMG_7663[2]

Het was weer tijd om verder te gaan en de bus te nemen naar onze volgende bestemming: het strand! Alweer vele kilometers en uren verder arriveerden we in Trincomalee, een paradijsje op aarde. Palmbomen, blauwe stranden, leuke beach bars, je hebt het daar allemaal. We checkten in in het hotel (Alex Room) dat behoorlijk prijzig was, maar dik oké! Tijd om nog wat te zwemmen en een drankje te drinken in Fernando’s Beach Bar. Dit is een leuke bar op het strand waar ze lekkere cocktails en snacks verkopen.

Onze magen begonnen alweer te grommen dus we zochten een plek om te eten. Na wat twijfelen en rondwandelen kwamen we op Sana Place. Een leuk restaurantje opengehouden door Sana waar je elke dag kan genieten van verse vis of typische Sri Lankese gerechten. We aten onze buikjes rond en gingen nadien nog even wandelen op het strand. Op de terugweg passeerden we op 200m van Alex Place, een kleine guest house met een gezellig mannetje die kamers aanbood voor 1500RS per nacht. Het proberen waard!

Na een vliegrijk ontbijtje checkten we uit in Alex Place om 200 meter verder met onze trekrugzakken in te checken in onze nieuwe guest house, Avila Guest House. We kregen een piepklein kamertje met een keihard bed en een gedeelde badkamer, maar met een super sfeer. Een gezellig oud meneertje lag in zijn hangmat en een grote glimlach verscheen op zijn gezicht toen hij ons zag. Algauw kregen wij zijn plaatsje in de hangmat en kregen we een duwtje zodat we wiebelend onder de palmbomen lagen in de zon.

IMG_8105[1]   IMG_8104[1]

IMG_8107[1]    IMG_7660[1]

Pigeon Island en geen duif te zien

Die dag gingen we snorkelen bij Pigeon Island! We gingen eerst een stuk te voet doen om dan een tuktuk te nemen. We liepen op de mooiste en meest afgelegen stranden en genoten van de zee terwijl de zon op onze rug aan het branden was. Eerst langs een mooie Hindoetempel en een haventje, nadien langst de armere wijken waar spelende kinderen vroegen of we geen ‘school pen’ hadden. Ik vond de hitte na een tijdje te ondragelijk waardoor we niet langer op het strand, maar wel tussen de straatjes door begonnen te wandelen. We waren echter verder afgeweken van de juiste baan dan gedacht en het duurde even voor we een tuktuk vonden die ons kon voeren. Van Pigeon Island had hij nog nooit gehoord, maar met dank aan Google Maps en wat slecht Engels wisten we de weg te vinden.

Op het strand voor het natuurreservaat stond 1 hotel en 4 hutjes die allen snorkelspulletjes verhuurden. We betaalden inkom om bij het eiland te geraken, maar het was absoluut de moeite waard. We zouden er naar het schijnt schildpadden en haaien spotten. Spannend! Het snorkelen was heerlijk, prachtige koralen en kleurrijke vissen. Met de Go-pro maakten we wat grappige filmpjes en de tijd vloog voorbij. Toen we wat meer naar het diepe water gingen, wat ik vreselijk eng vond, zagen we plots een haai! Een echte haai! Wat waren we in de wolken!

REISTIP: Wij hadden nog niet vaak gesnorkeld. Mogelijks is deze snorkelplek voor ervaren snorkelaars maar een matige uitstap, voor hen zijn er nog heel veel mooie plekken in Sri Lanka om te snorkelen, o.a. naar oude scheepswrakken. Ik denk dat deze meer toegankelijk zijn tijdens het hoogseizoen.

’s Avonds was er een beach party in Fernando’s Place. Lekkere cocktails in kokosnoten gemaakt en een gezellig Nederlands koppeltje waar we de hele de avond mee gebabbeld hebben, meer heb je niet nodig voor een geslaagde avond. Er waren zatte toeristen waar we af en toe eens mee lachten en rond middernacht smeten ook de locals hun beentjes los. Na wat goede biertjes – Tiger beer – en wat cocktails (met Arak) gingen we terug naar ons meneertje, die zoals altijd in zijn hangmat lag. Deze keer met een zaklamp in de hand.

REISTIP: Fernando’s Beach Bar was voor ons een echte aanrader. Lees wel goed de reviews want ik denk dat het tijdens het hoogseizoen een erg drukke bar is vol toeristen. Heb je liever de rust en de natuur voor jezelf, ga dan eens kijken naar de dorpjes rond Trincomalee!

REISTIP: In de reisgidsen wordt gewaarschuwd voor sterke stromingen en grote golven tijdens het laagseizoen. Ik vond het persoonlijk zalig om te reizen tijdens een minder drukke periode. Trincomalee is dan een ideale oplossing voor mensen die houden van zon, zee en strand. Ook tijdens het laagseizoen is de zee ontzettend rustig!